Pressmeddelande – Öppenvårdsmottagning med infektionsprofil

Norrlandskliniken öppnar separat öppenvårdsmottagning med infektionsprofil.

I syfte att särskilja flödet mellan potentiellt infekterade patienter, av tex Corona, från övriga patienter öppnar Norrlandskliniken en infektionsmottagning med 11 mottagningsrum i separata lokaler på Företagsparken Glimmern i Umeå. Målsättningen är att mottagningen ska kunna öppna under vecka 16.

Hela projektet görs möjligt genom ett nära samarbete med en lång rad företag, som alla ställer upp utan ersättning – bl.a. Nordiska Centrumhus (lokaler), NCC (Bygg), UMIA (VVS), PJ:s Måleri (ytskikt), NRA (Skyltar), Pizzeria Roma (byggmat), ASSA ABLOY (beröringsfria dörröppnare), Umeå Kommun (snabb handläggning), Mats Åke på teg (tvätt och vitvaror) Umeå folkets hus samt Nolia (mottagningsmöbler), Ryds Glas (Glas) och Ramirent (utrustning/maskiner), Hemtrivsel i Umeå (lokalvård), NKV Kontorsvaror (kontorsmateriel) mfl.

Anders Gillblad, läkare & grundare av Norrlandskliniken:

”Syftet med denna satsning är att möta den samhällsspridning som kommer att komma. Vi vill genom denna mottagning separera patientflöden så att vi minskar risken att sprida smittan på vår ordinarie mottagning, samt att försöka hjälpa till och avlasta akutsjukvården i bedömningar av patienter som upplever sig svårt sjuka i infektioner under denna period. Vår roll är att försöka sortera vilka av dessa som kan fortsatt vara hemma, alternativt som har andra infektioner vi kan behandla, eller är så sjuka att vi måste slussa dem vidare till sjukhusvård.

Det är helt fantastiskt att se hur stort samhällsengagemanget är och det stöd vi får från de företag som ställer upp ideellt och hjälper till, samt kommunen som snabbt hjälpte till med de tillstånd som krävdes. Att vi tillsammans kan starta upp detta känns otroligt stort och viktigt i en för övrigt svår situation.”

Håkan Martinell, VD Nordiska Centrumhus:

”Att tillhandahålla en större lokal för det här ändamålet var för oss ett enkelt beslut att fatta och det engagemang som alla inblandade ställer upp med är imponerade att se. Det var ingen tvekan hos någon av projektets alla samarbetsparters att hjälpa till när frågan ställdes, sånt värmer verkligen i dessa tider. Extra stor uppskattning tycker jag dock att vi ska rikta till all den vårdpersonal som kommer att stå för det verkliga jobbet här.”

Jennie Åberg, Avdelningschef, NCC Building Norrland:

”När NCC fick frågan om att bidra med material och personal för ombyggnad till en infektionsmottagning, kändes det som en självklarhet för oss. Detta känns som ett bra sätt för NCC att bidra till samhället under denna pandemi och samtidigt ge Norrlandskliniken bättre förutsättningar att ta emot patienter i säkra ändamålsenliga lokaler, berättar Jennie Åberg, Avdelningschef, NCC Building Norrland.”